مرحبا بكم أعزائى زوّار مدونة لقمة عيش ، ونلفت الانتباه إلى أن جميع المقالات المنشورة خاصة بصاحب ومحرر المدونة مالم يشار إلى إسم أو مصدر آخر - مع خالص تحيات المحرر: أبوالمعالى فائق

الخميس، 22 نوفمبر 2012

255 الاشتراطات الخاصة لتركيب محطات التليفون المحمول (ماكروسيل) مهمة

     البعض يشيع أن محطات "تليفون" المحمول ضارة لذلك يلجأ البعض للتظاهر حينما تقوم إحدى شركات المحمول بإقامة محطة للتلفون المحمول على أحد أسطح المنازل،والحقيقة التى لا يعرفها الكثير هى أن إقامة محطة للمحمول لا يتم إلا من خلال اشتراطات خاصة تضمن سلامة المواطن،لذلك رأيت أن أكتب موضوعا خاصا لهذا الأمر حتى يطمئن المواطن أن مثل تلك المحطات لا تقوم عشوائيا،وإنما لها قواعد وأصول يشرف عليها أكثر من جهة بعد الأخذ فى الاعتبار بنتائج دراسات وتجارب وأبحاث قامت بها منظمات عالمية ومؤسسات علمية مهتمة بشئون الصحة والبيئة ومتخصصة فى مجال التقنيات الكهربائية والإلكترونيات والإشعاع الكهرومغناطيسى،ومن تلك الجهات التى تقدمت بأبحاث هى منظمة الصحة العالمية،ومعهد المعايرات القومى الأمريكى،واللجنة الدولية للتقنيات الكهربية،المفوضية الدولية للإشعاع الغيرالمتأين،والجمعية الدولية لمهندسى الكهرباء والإلكترونيات,وبعد قياسات ومراجعة لاشتراطات الأمان لجميع المحطات التى تم تركيبها فى أنحاء مصر فضلا عن القرارات الإدارية التى صدرت من المحليات لضبط وتأمين إقامة مثل تلك المحطات.وإليك عزيزى القارئ الاشتراطات المطلوبة للموافقة على إقامة محطة للمحمول:

الاشتراطات الخاصة لتركيب محطات المحمول - (ماكروسيل) مهمة جدا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1  - أن يكون ارتفاع المبنى الذى تركّب فوقه الهوائيات من (15) متر كحد أدنى إلى (50) متر كحد أقصى من مستوى سطح الأرض،وذلك داخل الكتلة السكنية،وفى حالة تعذر وجود هذا الارتفاع يتم تركيب الهوائيات على برج معدنى أو صارى بحيث يصبح ارتفاع الهوائيات يساوى المسافة المحددة من (15 إلى 50)  متر،أما المبانى التى يتجاوز ارتفاعها (50) مترا داخل الكتلة السكنية ففى تلك الحالة يمكن الرجوع إلى جهاز شئون البيئة على أن تقوم شركة المحمول باستيفاء نموذج التصنيف البيئى (ب) وإرساله إلى جهاز شئون البيئة عن طريق الجهة الإدارية المختصة،ويستثنى الحد الأقصى فى حالة استخدام أبراج معدنية (تحمل أكثر من هوائى) خارج الكتلة السكنية والطرق السريعة..
2  - أن يكون ارتفاع هوائيات محطة المحمول أعلى من المبانى المجاورة للمبنى المختار فى دائرة نصف قطرها (10) أمتار.
3  - يكون سطح المبنى الذى يتم تركيب الهوائيات عليه من الخرسانة المسلحة. 
4  - لا يسمح بتركيب أكثر من هوائى مرسل لمحطات تقوية المحمول على نفس الصارى ويلزم فى حالة تركيب أكثر من هوائى أن يتم تركيب برج معدنى (عامود) بحيث تكون الهوائيات على ارتفاع لا يقل عن (6) أمتار من سطح المبنى وبشرط أن لا يزيد عدد الهوائيات التى يتم تركيبها على نفس المستوى عن ثلاث هوائيات مرسلة وثلاث هوائيات مستقبلة وفى حالة تركيب الهوائيات من النوع المتكامل مرسل ومستقبل (Integrated Antenna) فيجب أن لا يزيد مجموع الهوائيات عدد الهوائيات من هذا النوع (مرسل ومستقبل) عن ثلاث هوائيات فى المستوى الواحد بالإضافة إلى أطباق الربط،وفى حالة وضع هوائيات على عدة مستويات على نفس البرج يشترط أن لا تقل المسافة الرأسية بين مركز الهولئيلت عن (4) أمتار بين كل مستويين متتالين.
5  - يجب أن لا تقل المسافة الأفقية بين مركزى برجين لمحطتين للتليفون المحمول على سطخ المبنى عن (12) متر.
6  - يكون كسب الهوائى المستخدم ذو الكسب العالى ولا تقل نسبة الكسب الأمامى مقارنة بالكسب الخلفى عن (20 ديسيبل)
7  - يجب عند تركيب الهوائيات أن لا تقل المسافة الافقية بينها وبين العنصر البشرى عن (6) أمتار فى اتجاه الشعاع الرئيسى.
8  - لا يسمح بتركيب الهوائيات أعلى الشرفات التى بدون سقف خرسانى.
9  - لا يسمح بتركيب الهوائيات فوق أسطح المبانى المستغلة بالكامل كمستشفيات حتى لا يحدث تداخل موجى مع الأجهزة الطبية بالمستشفى.
10 - ضمانا لعدم الاقتراب من الهوائيات يتم علق السطح بالكامل بباب مغلق أو يتم وضع سور غير معدنى من جميع الاتجاهات على مسافة (6) أمتار من مركز قاعدة البرج و (2) متر بالنسبة للصارى الموجود على حافة المبنى مع وضع إشارات تحذيرية.
11 - إلزام شركات التليفون المحمول عند تركيب المحطات بالمواصفات العالمية الخاصة بكثافة القدرة الكهرومغناطيسية المنبعثة من الهوائيات لكل من :
- منظمة الصحة العالمية (Who).
- معهد المعايرات القومى الأمريكى (Ansi).           
                                                                                                                                           
- اللجنة الدولية للتقنيات الكهربائية (Iec).
- المفوضية الدولية للإشعاع الغير المتأين (IcnirP).
- الجمعية الدولية لمهندسى الكهرباء والإلكترونيات (Ieee).
على أن لا يزيد الحد الأقصى لكثافة القدرة الكهرومغناطيسية التى يتعرض لها الإنسان عن (0.4) مللى وات / سم مربع وذلك لجميع التقنيات المستخدمة فى شبكات التليفون المحمول.( Cdma - Gsm 900 mhz - Gsm 1800 mhz) مع تحديد نوع التقنية المستخدمة فى كل محطة اثناء القياسات.
12 - يجب أن لا تقل المسافة الأفقية بين الهوائيات وسور مدارس الأطفال (حضانة - ابتدائى - إعدادى) عن (20) مترا وذلك لكونهم فى مرحلة نمو تجعلهم أكثر حساسية.

تعريفات للمواطن عن بعض أجزاء المحطات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الصارى: هو الحامل المعدنى المقام على سطح المبنى بغرض حمل هوائى واحد.
البرج (عامود): هو الحامل المعدنى المقام أعلى سطح المبنى أو من الأرض بغرض حمل أكثر من هوائى.
الهوائى: هو الجزء الخاص بإرسال واستقبال الإشارات للموجة الكهرومغناطيسية.لكل محطة.
القدرة الكهرومغناطيسية: هى معدل الطاقة الخاصة بالموجات الكهرومغناطيسية التى لها علاقة مباشرة بمعدل امتصاص خلايا جسم الإنسان.
الشعاع الرئيس: هو الشعاع الصادر فى الاتجاه الأمامى للهوائى المستخدم فى المحطة.
سور غير معدنى: هو سور من مواد غير معدنية الهدف منه تحديد المسافات الآمنة لضمان عدم الاقتراب من الهوائيات.

     
المصدر: البرتوكول المعدل لاشتراطات تركيب المحطات الأساسية للتليفون المحمول (ماكروسيل) الذى أصدرته الوزارت المعنية (وزارة الصحة والسكان - وزارة الدولة لشئون البيئة - وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات).

255 التعليقات:

‏«الأقدم   ‏‹أقدم   ‏1 – 200 من 255   ‏›أحدث   ‏أحدث»
غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
اللي يعرف رقم الشركة
يراسلني من فضلكم..
للتواصل 01062154088

حسين حمدي يقول...

انا عوز ارقب شبقا فو صتح بيتنا ٠١٠٩٢٢٥٨٤٩٩

Nesma يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
اللي يعرف رقم الشركة
يراسلني من فضلكم..

Unknown يقول...

لو سمحت انا الشبكة فوق سطح الشقة عندي وموجود ٣ ابراج يعني انا الدور الاخير هل بتاثر علي الحمل او الصحة

Unknown يقول...

لو سمحت انا الشبكة فوق سطح الشقة عندي وموجود ٣ ابراج يعني انا الدور الاخير هل بتاثر علي الحمل او الصحة

aya yota يقول...

لو سمحت انا الشبكه موجوده عندى فى البرج الخلفى للبرج الذى يوجد امامى...وازاى اعرف اذا كانت الاشتراطات ديه تمت مراعاتها عند تركيب الشبكة ام لا

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكة

غير معرف يقول...

عندي مكان مناسب لتركيب شبكة .. بجوار دائري الوراق للتواصل ٠١١٢٧١٣٤٥٥٨

Unknown يقول...

عيز اركب شبكة محمول فدافون فى قريتى والارض موجودة عندى ت /01067008245

غير معرف يقول...

عندي مكان مناسب ارتفاع المنزل خمسة طوابق بالمسلح وليس لي جيران سوي اتجاه واحد والمنزل علي شارعين ومكان الاحداثيات تضعف فيه اشارات الشبكات الثلاثة
للتواصل . 01114720722محافظة الغربية

Unknown يقول...

عندي مكان مناسب المنزل خمسه طوابق بالمسلح
وتضعف فيه الشبكات الثلاثه لتواصل محافطه الجيزة
01023670095
01144098933

اليؤنلب يقول...

عندى ارض عاوز اركب شبكه 01146440893

اليؤنلب يقول...

عندى ارض عاوز اركب شبكه 01146440893

غير معرف يقول...

عندي قطعه ارض وشبكه فودافون ضعيفه جدا ايد تركيب برج 01067197547

Unknown يقول...

عايز أركب شبكه تنطبق الشروط عماره 7ادوار بالمسلح الشبكه ضعيفه عندي وبزات اتصالات وفودافون فى فيصل الطوابق للتواصل 01118649761

حمزاوي بلد الملوك يقول...

لو سمحتم عندنا فى قرية حمزاوى التابعه لمركز مروى محافظة المنيا جميع الشبكات زى الزفت وأنا عاوز أكرر برج تقويه فودافون وى اتصالات اورانج وعندى سطح المنزل أو مساحة أرض زراعيه تبعد حوالى كيلو عن البلد ارجو الرد سريعا 01119213213

حمزاوي بلد الملوك يقول...

يا جماعه مش عارفين نعمل مكالمه عايزين نركب برج شبكه 01119213213

Unknown يقول...

عندي ارض ممكن اركب شبكه 01273117669

Unknown يقول...

عندي مكان مناسب المنزل ثمنية طوابق
وتضعف فيه الشبكات الثلاثه
01152883748

Unknown يقول...

عندي مكان مناسب المنزل ثمنية طوابق
وتضعف فيه الشبكات الثلاثه
01152883748

Unknown يقول...

عندي مكان مناسب المنزل ثمنية طوابق
وتضعف فيه الشبكات الثلاثه
01152883748

Unknown يقول...

راضو عليك

Unknown يقول...

راضو عليك

Unknown يقول...

عندى قطعة ارض اربع قراريط ممتازة

Unknown يقول...

خطر جداا

غير معرف يقول...

عاوز اركب شبكه فوق سطح الدور ال 10 في ميدان سيدي بشر عند حي المنتزه اول
01282014657

Unknown يقول...

عندى برج بميدان الجيزة 11دور عايز اركب شبكه
01126113711 أو 01202962936

غير معرف يقول...

موقع مناسب لتركيب شبكة الاتصالات ولا مانع لوجود سمسار 01118705143

Unknown يقول...

ندى قكعه ارض بمحاظه الغربيه 2 قيراط لا مانع لوجود سمسار 01097402998

Unknown يقول...

رقم المفوض عن المندره قبلي إسكندرية

Unknown يقول...

الدور ال ١٩ سيدى بشر بحرى ممكن تركيب اى شبكة للتواصل 01211195559

Unknown يقول...

انا عندي ارض. بلدنا كلها مفهاش برج شبة خالص. مع العلم ان البلد بتعتنا بيطلع منها اكتر من 50الف اشارك مكان. مناسب
01067832828

Unknown يقول...

انا عندي ارض. بلدنا كلها مفهاش برج شبة خالص. مع العلم ان البلد بتعتنا بيطلع منها اكتر من 50الف اشارك مكان. مناسب
01067832828

Unknown يقول...

منزلى بطريق مصر اسيوط الحوامديه

Unknown يقول...

منزلى على طريق مصر اسيوط الحوامديه إن كان يوجد امكانيه لتركيب شبكه تليفونى٠١٠٠١٥٢٧٧٠٧ و٠١١٤٨٥٨٨٥٨٢ ولكم جزيل الشكر محى على محمد

Unknown يقول...

عندي مكان لتركيب شبكة محمول ارجو التواصل معي لان الشبكات كلها ضعيف عندنا
01277062438

nemar يقول...

عندي بيت في ابني بيتك عايزه اركب عليه شبكه

Unknown يقول...

عندي ارض والشبكة ضعيفة خالص وعاوزين برج ارسال فودافون

Unknown يقول...

عندي قطعة أرض في قريه مساحتها اكثر من ٣٠الف نسمه ومفهاش شبكه ومعدومه وعندي قطعت ارض مناسبه في كل الجهات لتواصل ٠١٢٧٩٦٣١٨٩٢

Unknown يقول...

اريد تركيب شبكه بالعقار عندنا اللي يعرف الرقم شركه التركيب يكتبه

غير معرف يقول...

كيف أعرف أن شركات المحمول توفر الاشتراطات الامنيه للانسان أم لا ؟

Unknown يقول...

عندي ارض خارج كردون المباني ب2كيلو وعايز اعمل شبكه في حين ان البلد تعدادها اكثر من ثلاثون الف نسمه
والشبكات الثلاثه ضعيفه جدا ارجو التواصل للاهميه
01020880350
01153009884

Unknown يقول...

عندي ارض خارج كردون المبانى ب 3كيلو وعايز اعمل شبكه فى أن البلد سوهاج مركز دار السلام قرية الابلابيش بحرى اولا المدخل

Unknown يقول...

رقم المحمول 01013443337

Unknown يقول...

01128596696 المحله الكبري الغربيه عندي عماره 5 ادوار لو اي شركه من ال3 محتاجه يتفضلو

ayman يقول...

عندى سطح بيتى مكون من ست طوابق 22متر ارتفاع منطقة خورشيد شارع الرحمة الاسكندرية مع العلم بان الشبكات كلها وحشة فى المنطقة بالذات اورنج للمتابعة 01121652302

غير معرف يقول...

عندي مكان مناسب لجميع الشبكات برجاء التواصل .١٠٢٨٩٠١٠٢٨

Unknown يقول...

01144662658 عندى مكان مناسب انا فى منطقة البير

امين مكتبه خبره 13عام فى مجال الفهرسه والتصنيف والمكتبه الاليكترونيه ليسانس الوثائق والمكتبات والمعلومات جامعه الازهر دبلوم عام فالتربيه دبلوم القائد المحترف من اتحاد المعلمين العرب يقول...

السلام عليكم عندي قطعة ارض زراعيه علي الطريق سريع واريد زرع شبكة فودافون بالمنوفيه مع العلم المكان ليس به اي محطه علي بعد 5ك ارجو ارد

امين مكتبه خبره 13عام فى مجال الفهرسه والتصنيف والمكتبه الاليكترونيه ليسانس الوثائق والمكتبات والمعلومات جامعه الازهر دبلوم عام فالتربيه دبلوم القائد المحترف من اتحاد المعلمين العرب يقول...

اريد تركيب محطه فودفون اورنج اتصالات علي قطعة ارض عندي بالمنوفيه ولا يوجد اي محطه علي بعد 5ك والشبكات زي الزفت رقمي 01270944231
01116668163
01018664534

امين مكتبه خبره 13عام فى مجال الفهرسه والتصنيف والمكتبه الاليكترونيه ليسانس الوثائق والمكتبات والمعلومات جامعه الازهر دبلوم عام فالتربيه دبلوم القائد المحترف من اتحاد المعلمين العرب يقول...

السلام عليكم عندي مكان ارض زراعيه خارج الكردون واريد تركيب محطه محمول بها الشبكه ضعيفه جدا في هذا المكان في المنوفيه قويسنا التوصل 01270944231
01116668163
01018664534

Unknown يقول...

السلام عليكم انا عندي ارض وعاوز اتقدم بطلب للانشاء محطه عليها ممكن اعرف ازاي

Ahmed albaz يقول...

عندي سطح منزل ممكن يصلح
الهرم 01000925558

Unknown يقول...

مكان مميز فى اول فيصل مطلوب التواصل مع مندوب اى شركة من شبكات الاتصالات مسلحة واسعة جدا سطح ٢٥٠ م بتسهيلات فى السداد ارتفاع ١٢ طابق 01065750369

غير معرف يقول...

عندي قطعه ارض مميزه في العياط لتركيب برج شبكة للتواصل 01155169922

Unknown يقول...

دخلتها ازاي حضرتك علشان عايز اجيب شبكة عندي فوق البيت ؟!

Ibrahim khalil يقول...

لو سمحت احنا البلد عندنا مفيهاش شبكة خالص وعايز اركب شبكة فوق سطح بتنا للتواصل ٠١٠٢٤٣١١٨٢٥

Waleedrefaat يقول...

لو سمحت عندى ارض ومبنى وعايز اركب شبكة عندنا لان في شبكة اتزالت من البلد والخدمة بقت زفت

Unknown يقول...

عندى أرض وعاوز اركب برج فى البلد وكل الشبكات عندنا ضعيفة الرجالات طوخ قليوبية.
ت 01146468851

H يقول...

حضرتك مأجره بكام سنويا عشان عارضين عليا و عايز اعرف رينج الاسعار ؟؟

Unknown يقول...

المنطقه عندنا الشبكه فيها ضعيفه وعيزين شبكه تقويه والأماكن موجوده كتير أرضى أو سطحي رجاء الرد. 01095111532

Unknown يقول...

عايز اركب شبكه في شرم الشيخ سوء فوادافون او إتصالات او w..e
والمكان موووجود فوق مبني بسكن العاملين
01110938008

Unknown يقول...

الشبكات كلها وحشه وعندى الارض موجوده على الطريق العمومى وحتشغل 4قرى مجاوره الارض فى نصف المسافة بمركز ايتاى البارود01000378292

غير معرف يقول...

عندنا منزل بكرداسه وعايزين نركب شبكه والشبكات المحمول كلها ضعيفه للتواصل 01000469014 01067152172

المغامرون والمغامرات يقول...

انا عندى منزلى على ارتفاع 25 متر فى قرية بنى غالب اسيوط ومساحة السطح 100 متر وعاوز 4شبكان يعمله محطاط 01140666893

Unknown يقول...

عندي قطعه ارض في احدي القري التابعه لمركذ طنطا محافظه الغربيه محتاج اني اقيم عليها برج شبكه خارج الرقعه السكنيه 01282707340

Unknown يقول...

السلام عليكم احنا قرية ف البحيرة وقرب برج تقوية ل فودافون ٥ كيلوو مافيش غير شبكة ارونج تغطيتها كويسة كلمنا شركة وعددت بي برجع تقوية وشافت المكان ماليئ بسكان ويتوفر المكان رد علينا كلمنا شركة كتير ومافيش رد 01010017222

Unknown يقول...

انا عندي منزل اربعه ادوار سطح المنزل خالي لا يوجد شبكات حول المنزل ولا يوجد مدارس ولا حضانات ولا مستشفيات رقم الموبايل. ٠١١٢٨٨٣٠٧٧١ . ٠١٠١٣٠٨٩١٧٩ ارجوا الرد في اسرع وقت

Unknown يقول...

عندى أرض فى ضواحى الاسماعيليه والشبكه هناك زفت لجميع الشبكات 01065685729

Unknown يقول...

ممكن حد يبعتلى رقم اى شركة من شركات الاتصالات

Unknown يقول...

٠١١٤٨٥٨٨٤٥٦ دة رقمى

Unknown يقول...

هما عارضين عليك كاك

Unknown يقول...

عارضين عليك كام

Unknown يقول...

السلام عليكم
انا عندي مكان في شرم الشيخ في إسكان العاملين و عايز اركب برج شبكه والمكان امام مكتب تأمنيات شرم الشيخ رقم التواصل 01024222402

Unknown يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل فيمن يركب بجوار المنازل
ويضر الناس

Unknown يقول...

ازى ركبتيها
طب ممكن رقم المسؤولين علشان عايز أركب شبكه عندى
01229626886
ده رقم

Unknown يقول...

لو سمحت عندي قطعه أرض خارج المربع السكني ومحتاج اركب عليها شبكه في قريه عرب بني واصل ساقلته سوهاج وياريت تكون فودافون

Unknown يقول...

011111696911

Unknown يقول...

ممكن رقم التليفون الخاص بذلك

ayman يقول...

لو سمحتم الشبكات فى منطقتى كلها وحشة وعندنا اماكن كتير ممكن رقم الشركة ودة رقمى للتواصل 01121652302

Unknown يقول...

عندي موقع متميز في ابو كبير شرقيه ش سعد زغلول وموقع اخر في ش ابوعوض

Unknown يقول...

السلاموا عليكم انا من قرية في محافظة سوهاج و عاوزين نركب برج قوية في القرية مع العلم القرية كلها مافيهاش برج ولا القري اللي حاوليها ومش بنعرف نعمل كلمة واحدة. هنا
01092172404
ده الرقم للتواصل ارجو الاهتمام والجدية

Unknown يقول...

السلاموا عليكم احنا في ناس اخدت مننا فلوس في مقابل انها هتركب لينا برج تقوية لشبكة الجيل الرابع الكلام ده من ٣سنوات وحتي الان لم يركب البرج ولم نسترد فلوسنا واللي اخد الفلوس اسمه محمد شعبان عبد الرحيم ابراهيم من محافظة قنا
وده رقم البطاقه الشخصية بتاعته
28601292701593
ارجوكم افيدوني في ذلك وهل هذا الشخص بيشتغل معاكم
وهذا رقمي للتواصل
01092172404

Unknown يقول...

عندي قيراط أرض يصلح لشبكة المحمول بدمنهور للتواصل
01060055977

Unknown يقول...

عندنا ارض وعيزين نركب شبكه ومكان مناسب الاقصر

غير معرف يقول...

انا عندي كل الصفات المطلوبه دي في منطقه منعدمه الشبكه ياريت تشوفو الوضع كان فِيَھ شبكه جايه تتركب بس حصل مشاكل ياريت حد يرد عليا 01066576887

Unknown يقول...

عندى سطح المنزل الدور الخامس 90 متر فى مسطرد عزبة الورد ت 01201813930

غير معرف يقول...

شبكهwe وحشة قوى عندنا بمحافظة قنا مركز قفط وعندنا قطعة ارض لبناء شبكة للتواصل ‏‪0155 325 4923‬‏ ورقم تاني 01110062964

Unknown يقول...

السلام عليكم قرية العوكليه محافظة سوهاج مركز البلينا محرومه من الشبكه حالص مفيش اصلا شبكه ضعيفه جدا ارجو الرد وفى مكان موجود

Unknown يقول...

عايزه اركب شبكه في مدينه كوم امبو اسوان

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هادي محمد السيد 01004828034******01002708210عندي اراضي زراعيه بالشرقيه علي الطريق بردين طريق الزقازيق **عزبة ابوخليل**اقل سعر سنوي

Unknown يقول...

ااالسل عليكم ورحمه الله عايز نركب شبكه اتصالات يوجد ارض زراعيه علي الطريق الزقازيق بردين ع/ابوخليل الاسم هادي محمد السيد 01004828034***01002708210

Unknown يقول...

سطح منزل علي طريق دائري القوميه

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عندى عقار مكون من خمس طوابق وعايز اركب عليه شبكه فودافون فى الغربيه ممكن اعرف ايه الشروط

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكه محمول عندي على السطح وهو مكون من8 ثماني أدوار وانا صاحب المنزل الرجاء الاتصال على الرقم ده. 01281809337

Unknown يقول...

السلام عليكم عندى ارض زراعيةاريدتركيب عليهاثلاثةشبكات المحمول قريبةمن الطريق الاقليمى الجديدهى فى المنوفية تابعةلمركزالباجورارض خاصةبى شخصياوهى على طريق واناصاحب الارض الاسم حسن السيدالعبدتليفون رقم 01288623999ووتس على هاتف01061875484ولامانع فى اى وقت رجائى الاتصال بى وشكرا




محمود ابوالمجد يقول...

قريه الشيخ محمد رفعت النموزجيه التابعه لمركز حوش عيسي نرجوا من سيادكم تركيب محطه لشبكه فودافون
01061045058

Unknown يقول...

ممكن رقم تلفون للتواصل لو سمحت

Unknown يقول...

عندي مكان مناسب جدا ف الجيزه الشبكات الثلاثة فيه ضعيفه سبع طوابق خالي من السكن ارجو التواصل من أي شركه رقم تليفون01113050196

Unknown يقول...

انا عندي منزل ٦ أدوار في مطار إمبابة الشبكه ضعيفه جدا جدا عاوز اركب شبكه على سطح المنزل

عبدالرحمن بدر يقول...

السلام عليكم عندى مكان باسيوط بمدنيه ابوتيج مكان كويس ناس تبع الشبكه كانوا بس مركبش عن جرانى بس عيز اتواصل معهم عشان اركب انا ده رقم 01150605413

Unknown يقول...

السلام عليكم انا اسامه من قنا معيا قطعه ارض مناسبه جدا ومش موجود اي شبكه في البلد وعاوز اركب شبكه وممكن الشركه تاجي تعاين الارض بس ارجو الرد في اسرع وقت ده رقمي 01033570017

Unknown يقول...

مساء الخير يافندم عندي ارض علي الطريق انا من الشرقيه واريد ان اجرها لشبكات المحمول ده رقمي ٠١٠٩٨٢٨٦٩٩٩

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكه عندنا ارض زراعيه

mostafasalah772211@Gmail.com يقول...

عندي قطعة أرض صالحة لعمل برج بمركز شبين القناطر ت/01001326793 ارجو التواصل

Unknown يقول...

عندي قطعة ارض مساحة ١٤قراط طريق ابو الغيط خالف شركة البيبس رقمى ٠١٠١٣٧٩٠٠٤٣
او ٠١٥٥٢٩٠٠٠٦٩ حسن سعيد إبراهيم سليمان

غير معرف يقول...

عاوز اركب شبكه في بني سويف 01154651632

Unknown يقول...

وانا عاوز من فضلك 01102586989

Unknown يقول...

أريد أن اتعاقد مع شركه محمول لوضع شبكه تقويه عندى بسطح المنزل علما بأنى بمنطقه مزدحمه بالسكان ارقامى:
01004093334-01222748175

محمود يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
محمود يقول...

انا عاوز اجيب شبكه فوق المنزل بس مش عارف منين وفين الناس للي بجيب الشبكات للي يعرف حد ياريت يعرفني ويكون ليه مبلغ مالي محترم

محمود يقول...

انا عاوز اركب شبكه فوق المنزل المنزل علي الطريق مصر اسيوط السريع مفيش مانع لو في سمسار وانا تحت امر للي يجيب الشبكه رقم تليفوني 01100087924

محمود يقول...

انا عاوز اركب شبكه فوق المنزل المنزل علي الطريق مصر اسيوط السريع مفيش مانع لو في سمسار وانا تحت امر للي يجيب الشبكه رقم تليفوني 01100087924

Unknown يقول...

اريد تركيب شبكه تقويه فوق السطح عماره سته طوابق فى شبين القناطر

Unknown يقول...

عايزه اركب شبكه فوق سطح العماره وهي ف الحلميه الجديده رقم التليفون 01144789217

Unknown يقول...

من فضلك عندى سطح والمنزل على الشارع العمومى واريد تأجيرة لشركة محمول وتليفونى ٠١١١٨٣٠٨١٢٥ للتواصل

Unknown يقول...

انا عاوز حد بكلمني ضروي من الشركه انا معايه مزرعه وفيها اماكن فاضيه وفي كهرباء ومفيش شبكه حرفيا تخيل بفتح من ايفون ١١ ومفيش وعاوز الشركه تعمل عمود ارسال او تشوف حل لان كده الوضع بقي وحش 01274844583

Unknown يقول...

انا عندي بيت في المرج الجداد يتكون من 7طبكت ود رقم المحمول انا عيز اركب شبك المحمول 01276643129

Unknown يقول...

ده رقمي 01229983287حد من الشركة يتواصل معايا لتركيب شبكة محمول فوق سطح المنزل

Unknown يقول...

حضرتك انا ف قريه الشبكه فيها معدومه تماما من جميع الشبكات فدافون اورنج اتصالات وكنت عايز اعرف التفاصيل علشان عايز اركب برج تقويه لي الشبكات والمكان موجود وده رقمي 01025498498

Unknown يقول...

الزاى ادخل شبكة تقوية

Unknown يقول...

انا عندي قطعه ارض فى محافظه المنوفيه داجيل مركز الشهداء وتعتبر دراجيل لا يوجد بها شبكات محمول وعدد سكانها كبير 01284204285

Unknown يقول...

ا

Unknown يقول...

محدش يعرف حد عايز يركب برج على قطعه أرض على الشارع العام

Unknown يقول...

ده رقمي 01226002286حد من الشركة يتواصل معايا لتركيب شبكة محمول فوق سطح المنزل

Unknown يقول...

لكل شركات المحمول علي من يرغب من اي شبكة محمول تركيب فوق عماره خمس ادوار بمنطقة مقطوع عنها كل شبكة التليفون المحمول.. للتواصل 01276309316

غير معرف يقول...

انا عايز اركب شبكه عندي مكان جميل في القليوبيه ده رقمي 01127017558

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكه انا عندي ارض في المنصوريه منشيه رضوان في الزراعه وموقعها كويس جدا يخدم جميع الاتجاهات موبيل 01121798920

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكه محمول عندي قطعه ارض في منشيه رضوان تابعه المنصوريه وموقعها الجغرافي كويس جدا وتخدم جميع القري المجاوره وبالقرب من طريق اسكندريه الصحراوي 01121798920

Unknown يقول...

أمتلك منزل يزيد إرتفاعه عن ٢٥ متر من سطح الأرض ولامانع من تركيب برج تقويه علي السطح والعماره مطابقه للمواصفات المطلوبه

Unknown يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم يريت تركيب شبكة فودافون الشبكة ضعيفة جداا داخل المنازل الأرض موجودة ملكى انا العقد الاخضر للتواصل معى ت 01067008245 كل المواصفات المطلوبه لتركيب البرج موجودة المكان حيوى جداااا

Unknown يقول...

عندي نصف فدان زراعي بين كفر المنازله وكفر سعد وكفر سعد البلد وميت ابو غالب والاربع بلاد الشبكه فيهم معدومة في دمياط ارجو التواصل 01091980682

Osama Fares يقول...

السلام عليكم عايز اركب برج فوق البيت او ف قطعه ارض الرقم 01003410384

Unknown يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم يريت تركيب شبكة فودافون الشبكة ضعيفة جداا داخل المنازل الارض موجودة ملكي للتواصل معي ت 01002913443 كل المواصفات المطلوبه لتركيب البرج موجودة المكان حيوى جداااا

Unknown يقول...

لو سمحت انا من محافظة سوهاج قرية ونينه الغربيه نوعاني من ضعف شبكة فودافون في القريه والقري المجاوره.... انا عندي قطعة ارض تحت أمركم في اي وقت لإنشاء برج للشبكه فودافون... للأستفسار اكتر ده رقمي 01029034449

محمد احمد حسين يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عندي قطعه ارض قيراطان ونصف في قرية الشموت بنها القليوبيه واريد ان اضع شبكه عليها هيا تبعد عن السكن حوالي 400متر 01205074231ده رقم الهاتف

محمد احمد حسين يقول...

ياريت لو يوجد رقم تليفون للتواصل

Amr Mohamed يقول...

عندي قطعه ارض فاضيه يتعمل عليه برج او اتنين خاصه فودافون او اتصالات الشبكه ضعيفه جدا في قريه في بنها لو حد عارف حد من الشركه وله عمولته وده رقم الفون 01090289411

Unknown يقول...

مفيش حد رد من الناس دي كلها وقال ازاي طريقة التواصل مع مسئول في تركيب برج اللاسليكي خاص بشبكات المحمول ارجو الافادة من شخص يعرف وليه جزيل الشكر

Unknown يقول...

بعد ازنكم انا عوز اؤكب 3شبكة اتصباة فدفون موبنيل ممكن 01148511711 رقم انا ده

Unknown يقول...

بعد ازنكم انا عواز اركب 3شبكة فدفون واتصلاة وموبنيل 01148511711 في بني سويف مركز اهاناسيا

Unknown يقول...

ثلاثه قراريط قطعت الارض تصلح 3شبكة فدفون موبنيل اتصلاة 01148511711

Unknown يقول...

عندى ارض 15قيراط ادفو اسوان وكل الشروط متوافره وبعيده عن السكن المدارس 01111909510

Unknown يقول...

عندى قطعة أرض فى الفيوم 3 قراريط مميزه لإنشاء شبكة فودافون او غيرها هذه القطعة تتوسط 3 أو 4 بلاد بعيده عن المدارس والمناطق السكنيه تتوافر فيها الشروط على طرق اسفلت رئيسى .01122302022

Unknown يقول...

عندي ارض ومنزل محتاج اركاب شبكة 01152965047

Unknown يقول...


السلام عليكم عايز اركب برج فوق المنزل يصلح لشبكات الثلاثه والشبكه ضعيفه جدا جدا جدآ

Unknown يقول...

عندي ارض زراعيه ٣٥٠ متر عايز اركب شبكه محمول عليها

Unknown يقول...

في حد رد عليك

Unknown يقول...

٣٥٠ متر ملكي بعيده عند الكتله السكنيه رقمي للتواصل 01003720439

مختار وصفى يقول...

عندى منزل واريد ان اركب شبكة للتواصل 01018117088

Unknown يقول...

عندى برج فى المعصر قريب جدا للمترو عنندى الدور ١٣ عايز اجرو لى شبكات المحمول ٠١١١١٥٤٩٢٧١

Unknown يقول...

انا عندى قطعة ارض مناسب٥ لاقامه برج لشبكه المحمول رقيه الفنيين مركز الصف محافظه الجويه ورقم التليفون للاستفسار 01150843353 ولا يوجد شبكه تقويه فى هذا المكان المميز ويبعد عن الطريق العموم مسافه 500 متر تقريبان

Hasham يقول...

عندى قطعة ارض فى ريف أود بناء شبكة تقوية خطوط

Unknown يقول...

عندي قطعه في المنوفيه اريد تركيب برج شبكه محمول

Unknown يقول...

ت 01122051717 سامح

Unknown يقول...

عايز اركب شبكه محمول عندى عشان الشبكه ضعيفه جدا عندى01063834268

Mohamed Ahmed Ismail يقول...

سمسار لتركيب أى شبكه فى أى مكان للتواصل ٠١١١٤٨٢٠٠٨٧

mohamed يقول...

عايززاركب برج فودافون في مؤسسه الزكاه المرج 01011180954/01005552796

مطبعة دكتور محسن حمزة يقول...

عايز اركب اي شبكة في منزلي
المنيا ، ابو قرقاص ، بني خيار
٠١١٥٢٤٢٧٦٦٤
٠١١٤٨٠٥٧٧٠٦

Unknown يقول...

انا عندي ارض ولو حبيت ان الشركه تاخد ارض تأجير لشركه كيفيه التقديم

Hossam eldain يقول...

عاوز اركب شبكه محافظه قنا الشبكه ضعيفه عندنا شويه ومعايا الأرض اللازمه لكده 01067653730

يوسف شعبان يقول...

لو سمحت انا عندي قطعة ارض ومحتاج اركب فيها شبكة

Unknown يقول...

عايز اركب شبكه فوق البيت

عاوز اركب شبكه محافظه قنا الشبكه ضعيفه عندنا شويه ومعايا الأرض اللازمه لكده يقول...

عاوز اركب شبكه محافظه قنا مركز دشنا أبو دياب شرق01068574496 الشبكه ضعيفه عندنا شويه ومعايا الأرض اللازمه لكده

عاوز اركب شبكه محافظه قنا الشبكه ضعيفه عندنا شويه ومعايا الأرض اللازمه لكده يقول...

عاوز اركب شبكه محافظه قنا مركز دشنا أبو دياب شرق01068574496 الشبكه ضعيفه عندنا شويه ومعايا الأرض اللازمه لكده

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكة فى طريق ابو زعبل الزراعى فى المزرعة
رقم التليفون 01281590180 والمنزل يسمح لوضع الشبكة

مصطفي زين العابدين محمد يقول...

عندنا سوء شبكه في قريه باحدي قري مركز ومدينه ابوحمادومحافظه الشرقيه وانا عندي مكان كويس لتركيب البرج لشركه اورنج وهذا رقمي ٠١٢٨٠١٢٩٨٠٤

Unknown يقول...

انا عندى مكان وعاوزه اركب شبكه فوق بيتي عشان لايوجد شبكات لتلفون في هذا المكان عبدالله رفاعي المرج وكوبري الدلتا عزبه الريس ومكان آخر في طنطا عزبه ابو جندي ولو عايزين مواقع هذه الأماكن ارسلهلكم ورقمي هو ٠١٢٨١٥٩٠١٨٠

Unknown يقول...

السلام عليكم احنا عندنا انعدام نهائي في الشبكات في عزبه المنطاوي المزرعه التابعه لكفر حمزه ويوجد عندي مكان مناسب لوضع الشبكه تلفوني هو ٠١١٢٥٧٨١٨٩٦

Unknown يقول...

انا من سنتماي مركزميت غمر الشبكه فودافون ضعيفه جدا عاوز شبكه تقويه عندي لو سمحت

بيع وشراء أون لاين يقول...

انا من كفر شكر ميت الدريج مفيش شبكة عندنا خلاص انا البيت عندي جايب أماكن كتير وعاوز اركب شبكة عندنا 01021454736

Unknown يقول...

السلام عليكم عندى مكان مطابق للمواصفات المطلوبه
و الشبكه ضعيفه وبدء اهل القريه اتعامل معا شركه اخرا
لتواصل الاتصال 01099137989

Unknown يقول...

انا من قريه فى الأقصر عايز اركب برج محمول على سطح منزلى ارتفاعه ٤ ادوار ٠١١٢١٤٩٥٠٥٦

Unknown يقول...

عايز اعرف التفاصيل

hoda يقول...

عاوز اركب شبكة فوق سطح عمارتنا رقم فون 01116503691

Unknown يقول...

عايز اركب شبكه فوق سطح البيت تابع لاي شركه 01211161591 .....الواتس_01212864788

Unknown يقول...

عاوزة أركب شبكه فوق البرج عندي

Unknown يقول...

انا من محافظة قنا والشبكة عندنا في القرية ضعيفة وعندي مساحه أرض مناسبة لتركيب البرج للتواصل 01099272647

mai يقول...


مؤسسة الصرح جروب لجميع خدمات
نقل العفش
تخزين اثاث
تنظيف المنازل
مكافحة الحشرات
جميع الخدمات المنزلية بالرياض
ترميم منازل قديمة 0534547049
ترميمات مباني بالرياض 0534547049
ترميم بيوت 0534547049
ترميم شقق 0534547049
ترميم فلل 0534547049
ترميم منزل 0534547049
ترميم الحمام 0534547049
ترميم البيت 0534547049
ابغي شركة ترميم منازل 0534547049
ترميم حمامات بالرياض 0534547049

Unknown يقول...

ممكن رقم التواصل رقمى ٠١٠٦٣٩٣٣٠٣٥

Unknown يقول...

انا عندي قطعة ارض ف المحله الكبري ولا يوجد شبكة فودافون ف المنطقه بعد اذنكم الل يعرف رقم الشركه يراسلني ع الرقم ده 01066849931 دا بعد اذنكم

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكه عندي فوق السطح 01100819061

Unknown يقول...

عندى قطعه ارض فى القليوبيه 01096795833

youssef Gaber يقول...

عاوزه اركب شبكه فوق سطح البيت و ده رقم التلفون 01153832915

Unknown يقول...

عايز اركب شبكه فوق بيتي 01153419103

منصور محمد منصور يقول...

السلام عليكم
انا من مركز محله دمنه المنصورة دقهليه مساحته ومنيه محله دمنه لا تقل عن ١٢ كيلو متر مربع وعدد سكانها لا يقل عن ٨٠الف نسمه او اكثر وكلنا نعانى من سؤ الخدمه لعدم وجود تغطيه وعندى قطعه ارض مساحتها ١٧٠ متر مربع او فوق سطح منزلى لامانع من ايجارهم ارجو الافادة ان كانت لديكم او تدلونا جزاكم الله خيرا من بيدة الأمر (منصور محمد منصور ٠١٠٢٣٥٩٥١٥١ او٠٥٠٢١٥٣١٢١)

Unknown يقول...

عندي مساحه كبيره وتم الترخيص لشركه الاتصالات لعمل برج ممكن اركب لجميع الشركات الأخرى حيث لايوجد عليا اي مخلفات على اسمي ٠١٢٢٧٧٥٧٧٨٠ بناحيه القضابي الفشن وناحيه الفنت بجوار المساكن مباشره ولا يوجد أي اعتراض من أي شخص محمد أميه عبد الصمد ٠١٢٢٧٧٥٧٧٨٠

ڤايرس كورونا يقول...

عايز اركب شبكه فوق بيتى الرقم 01095786346
01067815705

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكات محمول فوق بيتي الحي العاشر مدينه نصر ٠١٢١١٦٣١٧٠٩

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكات محمول فوق بيتي الشبكه زي الزفت بمدينه نصر

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكات محمول فوق بيتي الشبكه زي الزفت بمدينه نصر ٠١٢١١٦٣١٧٠٩

غير معرف يقول...

ارقم بتاع الشركه

Unknown يقول...

عوزه اركب شبكه علي السطح عندي في راس البر في المنطقه السكنيه الجديده عند بيت ثلاث ادور

Unknown يقول...

معاى ارض زراعيه داخل مربع سكنى والاشارهإع ضعيفة لكل الشبكات عايز اعمل عليها برج لان اقل مسافة برج تبعد عنى 5كم

غير معرف يقول...

عندي ارض وعاوز اركب فيها محطه في بني سويف مركز اهناسيا قريه بني هاني ٠١٠٠٥٤٣١٦٢٧

Unknown يقول...

عاوز اركب شبكه عندي مساحه كبيره وده الرقم للتواصل 01118876774 محافظه المنيا

غير معرف يقول...

عاوز اركب شبكه محمول فوق البيت الشبكه زي الزفت في قنا 01064107128

Unknown يقول...

نم

Unknown يقول...

لو سمحت عندى قطعة أرض في الشرقيه علي طريق رائيسي ٠١١٤٣٣١٦٨٣١

٠١٠١٧٦٤٩٩٣٧ يقول...

انا عاوز اركب شبكات في الأرض في الاسماعلية ده رقمي ممكن رد

‏«الأقدم ‏‹أقدم   ‏1 – 200 من 255   ‏›أحدث ‏أحدث»

إرسال تعليق